Saturday, May 21, 2011

Orang Melayu Keturunan Siam

Di Malaysia hari ini, masyarakat Siam dianggap sebagai
berasal dari Thailand. Mereka juga dilihat sebagai beragama Buddha dan
mengamalkan budaya dan cara hidup orang orang Melayu tempatan. Dari
aspek sejarah pula, orang-orang siam ini dianggap sebagai penjajah yang
pernah menakluki negeri-negeri melayu disatu ketika dahulu. Asal-usul
mereka dikatakan bermula dari Luang Phrabang dari puak Sukuthai.
Maklumat-makumat ini mempunyai asas akan tetapi ia menceritakan tentang
orang-orang thai, bukan orang-orang siam.



Pada hari ini orang Siam banyak terdapat di Kedah, Perlis dan Kelantan.
Mereka beragama Islam dan bertutur dalam bahasa Siam selain berbahasa
Melayu, sepertimana di Selangor dimana orang-orang kampungnya bertutur
dalam bahasa Jawa. Telah menjadi lumrah dan kebiasaan di Kedah untuk
orang-orang kampungnya bertutur dalam bahasa Siam sewaktu keramaian
seperti kenduri, qurban dsbya. Bertutur dalam bahasa Siam tidak membuat
mereka kurang kemelayuannya, seperti juga orang Jawa di Selangor.



Terdapat tiga perkara yang ingin saya kemukakan kepada pembaca sekalian iaitu,

Tahukah anda,

- bahasa siam tidak sama dengan bahasa thai?

- bahawa nama-nama tempat di Malaysia mempunyai makna dalam bahasa Siam?

- raja-raja kita mengamalkan adat siam?



Pengkajian saya mendapati bahawa orang siam ini lebih kepada rumpun
Melayu walaupun selama ini mereka di letakkan dibawah rumpun Mon khmer,
sama dengan orang-orang Thai, orang Kambodia, orang Burma, orang Laos
dsbnya. Agak menghairankan pula apabila orang Melayu Islam di Kambodia
dikenali sebagai orang Melayu Champa, sedangkan mereka ini adalah juga
dari keturunan Siam islam. Orang Melayu tidak boleh dikategorikan
sebagai berada di Malaysia sahaja kerana pada zaman dahulu, Malaysia
tidak ujud begitu juga sempadan yang ada sekarang dan bangsa melayu dari
pelbagai keturunan bebas bergerak melalu perdagangan kerana melayu
adalah ‘sea fairing nations’.



Seterusnya, banyak maklumat mengenai Kesultanan Melayu Melaka itu
sendiri adalah diperintah oleh raja-raja Siam Islam, yang merupakan
rumpun Melayu. Sekiranya kita menolak orang-orang Siam dari rumpun
Melayu, bermakna kita menolak zaman kegemilangan Kesultanan Melayu
Melaka juga. Selain itu adat orang Siam dalam kehidupan seharian masih
lagi digunakan masyarakat melayu Malaysia hari ini seperti membasuh kaki
sebelum tidor, hantar sirih pinang sewaktu meminang, pakaian kuning
untuk raja-raja adalah juga merupakan adat siam.



Pemerintahan raja berpelembagaan seperti diamalkan di Malaysia dimana
raja-raja negeri bergilir menjadi Yang Di Pertuan Agong, bukan lah
perkara baru. Ia telah diamalkan di Kerajaan Benua Islam Siam, Dinasti
Ayuthia semenjak tahun 1350 lagi. Oleh itu dari 33 orang raja yang
memerintah Ayuthia, hanya 3 sahaja makam raja yang terdapat di Ayuthia,
Thailand hari ini. Mana perginya makam 30 orang raja-raja yang
memerintah Ayuthia dahulu? Jawapannya mudah sahaja, makam mereka berada
di nusantara kerana mereka memerintah Ayuthia dari kawasan masing-masing
seperti Melaka, Pattani, Acheh, dll.



Negara Thailand hari ini asalnya adalah negara siam islam. Mereka adalah
puak kafir tantera sukuthai yang menawan Ayuthia siam islam dalam tahun
1767. Mereka kemudian memperkenalkan "Dasar Rathinayok" untuk meng thai
kan bangsa siam islam.Pada masa inilah, ramai orang-orang Melayu Siam
di Kedah, Patani, Kelantan menderita dan di bunuh atas alasan menentang
dasar itu, kerana waktu itu kita belum lagi merdeka dan menantu
Chulalongkorn, Sultan Abdul Hamid menjadi Sultan di Kedah turut
menguatkuasakan arahan ini.



Penulisan Prof Dr Nik Anuar Nik Mahmud dalam Sejarah Perjuangan Melayu Patani 1785-1954 membuktikan segalanya,



"Pibul telah mengubal Dasar Siam Rathaniyom atau dasar adat resam
Siam(bermaksud thai disini). Di bawah dasar ini, kesemua penduduk di
negara itu tanpa mengira kaum dan agama dikehendaki memakai pakaian
potongan Eropah, bertopi, makan dengan sudu dan menggunakan meja sebagai
tempat makan. Bagi memastikan dasar itu berjaya, Pibul Songgram
terlebih dahulu telah bertindak menghapuskan penentang-penentang nya
yang dianggap boleh menggagalkan rancangannya. Operasi menangkap
musuh-musuh politiknya telah dijalankan pada awal Januari 1940 atas
alasan untuk membersihkan anasir-anasir yang terlibat dalam komplot
untuk menggulingnya. Antara mereka yang ditahan termasuklah Putera
Chainat, bapa saudara Raja Ananda Mahidol, Kolonel Phraya Song dan
Leftenan-Jeneral Phraya Thephusdin. Pibul memulakan rancangannya dengan
mengumumkan tujuh dikri atau arahan bersifat perundangan dalam tahun
1939. Ketujuh-tujuh dikri itu adalah mengenai cara untuk menanamkan
semangat cintakan negara di kalangan rakyat negara itu. Sejajar dengan
semangat itu nama negara itu telah ditukar daripada "Siam" kepada
Thailand ".



Seperkara yang tidak disebut diatas ialah mengenai penggunaan bahasa.
Bahasa Siam tidak lagi boleh dituturkan. Hanya bahasa thai saja boleh
digunakan di Thailand, diajar di sekolah-sekolah dan pada hari ini
bahasa siam tidak lagi digunakan, malah pupus di Patani pun. Ini tidak
berlaku di negeri Kedah, Kelantan dan Perlis.



Dibawah ini saya bentangkan beberapa contoh perkataan untuk makluman pembaca semua:-



MELAYU -SIAM -THAI



Kasut -kasut -keak

Masalah -susah -lam bak

Air kopi - nam kopi -nam cha

Jambam - jaman -suam

Datuk - tok wan -na

Pelita - peta -telat

Salah - salah -jot

Kereta - kayta -rot



Seterusnya pula kita lihat makna-makna yang lain yang berkaitan,



NAMA- MAKSUD (bukan makna)

Merong Maha Wangsa-Naga Pembesar bangsaHarimau

Jit ra- henti rehat

Pen dang- senapang bunyi

Sik- empat

Na mi - muka beruang

Chang loon-gajah jatuh (gajah duduk)

Gu run - gerun, ngeri

Ta jar-Pengkalan gergasi

Kok bah-pulau gila

Kok diang - pulau merah

Che nang - nama puteri

A rau - kami

Per lis-bedak

Kang gar - betis patah

To biar - heboh maklumkan

Kam par- langkah hutan

Be ruas - puak kaya

Leng gong- turun duit

Gang ga -persisiran perniagaan

Kang sar - tepi harimau/tentera/ laksamana

Ban ting -Kampung Cik

Jug ra - pindah/berangkat

Lukut - lombong bijih

Te reh (di Muar, Johor) - Istana Lama(Istana Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir)

Se rem ban - beli rumah kampong

Se lan gor - teduhan tumbuhan/pokok hutan

Mu ar - topi/mahkota raja siam

Si ga pu ra - empat laksemana taring bertempat, empat laksemana yg garang

ini ialah,

1-Sultan Nai Hisbu Muadzam Syah, Song Tham Ayuthia.

2-Putra Santubong, Sultan Hassan, Raja Borneo.

3-Putra Rhiau, Sultan Pagoh,Shaari Riayat Syah Johor.

4-Putra penggiran, Sultan mustapha Kecil Bongsu, Sultan Berunai



Hang Tu ah - Laksemana berani (jadi) ketua

Hang Je bat - Laksemana rajin puasa

Hang Le Kir - Laksemana jadi terkenal/masyhur

Hang Le Kiau - Laksemana yang bertaring/garang

Hang Kas tu ri - Laksemana jaga ehwal perkapalan

Nu san ta ra - tunas pendek tunggu merebak((syiar islam)

Sa kai - rasa miang

Ma la ka - mari lah niaga

Ma la yu - mari lah duduk

Ma ni la - mari lah sini

Ke dah - surat kuasa

Mi nang ka bau - kaya(anak)perempuan ringan kerja

Rem bau - rumah pekerja

U lu lan gat - masyhur ikat tambatan kapal/perahu

A yu thia - tempat semayam raja

Raja Man da li ka - raja kami baik terkenal niaga

Se ri Lang ka - Laksemana itu, cucu beta.

(Titah Sultan Zahiruddin Babur Syah kepada rakyatnya, perihal cucunya
Sultan Mahmud Syah yang pernah bersemayam di Pulau Sri Langka).

Fi li fi na - Abang Ali, Abang Beta.

(Berkata Tuanku Nai Long Ismail,Raja Filipina berkenaan abang nya Tuanku
Nai Long Ena yang menjadi Raja Riau Lingga bergelar Paduka Seri Sultan
Ali. Mereka berdua adalah anakanda Sultan Mad Zaffar Syah III, yang
menjadi Raja Kuala Kangsar).



Dari mana pula kita hendak memastikan bahawa raja-raja kita mengamalkan
adat siam sedangkan selama ini pembaca termasuk saya sebelum pada ini
tidak mengetahui perkara ini. Untuk itu kita perlu melihat sebuah
manuskrip lama yang di bukukan bertajuk Undang-Undang Kedah, terjemahan
Maryam Salim, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka,2005. Ia merupakan
sebuah teks penulisan jawi perlembagaan Nagara Kedah dahulu (bukan
negeri Kedah yang kecil seperti hari ni). Manuskrip ini baru dipulangkan
oleh Inggeris sekitar tahun 2003/2004 setelah dirampas di Kota Beruas
sewaktu mereka menyerang dan membakar istana raja siam islam disana.
Inilah sikap penjajah yang cuba menutup kebesaran dan kemaraan agama
islam di nusantara ketika itu. Manuskrip ini ditulis berperingkat-
peringkat dan pada penghujung manuskrip di tulis seperti berikut,



“Tamat al kalam bilkhair wassalam, hijratun nabi sallah alaihi
wasalam,dua ratus dua puluh tahun, pada bulan Rabiulawal, pada hari
Selasa, zaman Sayyidina Ali wa Maulana Paduka Seri Sultan Jamalul Alam
Badrul Munir duduk diatas takhta kerajaan di negeri Acheh Darussalam
yang mashyur dibawah angin…….”




Sekiranya manuskrip ini telah mula ditulis sejak tahun
220 hijrah (800 M) lagi, ini bermakna Acheh ketika itu sudah mempunyai
raja yang beragama islam bernama Sayyidina Ali. Ayahanda baginda, Paduka
Seri Sultan Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir, bersemayam di Bukit
Tereh, Muar Johor. Sultan Sayyidina Jamalul Alam ini pula ialah anakanda
kepada Raja Merong Mahawangsa yang berkerajaan di Kuala Muda, Merbok
Kedah. Istana Merong Mahawangsa terletak di Bukit Choras, Kulim Kedah
(dikatakan sebagai kuil hindu). Permaisuri Merong Mahawangsa, Sharifah
Mariam ibni Syed Jamal Al Jefri (keturunan Bani Hasyim) digelar Tok Soh.
Makam dan Kg Tok Soh masih ada hingga kini.



Seperkara lagi ialah, jika manuskrip ini memperkatakan tentang
undang-undang Kedah, mengapa pula ia ditulis di Acheh. Berdasarkan
kepada salsilah diatas (cucu,anak dan datuk) membuktikan jajahan Nagara
Kedah Islam ketika itu sedang membesar dan ia termasuk juga Acheh,
semenanjung tanah melayu (disebut Melaka) dan Ligor.



“Hikayat Merong Maha Wangsa and The History of Kedah or Kedah Annals
described Langkasuka as covering the Isthmus (se genting ke ra) from sea
to sea, from the port of Pattani to Kedah, with Gunung Jerai as the
centre of the kingdom.” :

Zulkifli Mohamad, “Evanescent Kingdoms, Everlasting Spirit,Seeking Langkasuka”,ms6.



Inggeris sewaktu menjajah negara kita, telah cuba menghilangkan bukti
sejarah dengan membina loji air di dua kawasan ini iaitu di Bukit Choras
dan Bukit Tereh sekaligus memusnahkan tinggalan istana disitu.
Saki-baki tinggalan kota istana masih lagi terdapat di dua bukit ini.
Malangnya, sejarah kita dah pun tertulis seperti yang kita ketahui hari
ini, berversi barat. Manuskrip Undang-Undang Kedah ini samada kita
setuju atau tidak membuktikan islam telah sampai ke Semenanjong Tanah
Melayu dan Acheh (dalam Nagara Kedah) jauh lebih awal dari Melaka.



Petikan seterusnya,



“Demikianlah zaman raja-raja dahulu-dahulu itu. Pada adat raja-raja
dibenua Siam gelar demikian itu bahasa Siam Cau Phaya Kersan”.(ms 36)

Tidak teragak jika saya katakan bahawa asal keturunan bangsa Melayu
ialah Siam kerana raja-raja Melayu yang menjadi tunggak adat istiadat
bangsa Melayu telah pun menggunakan adat tersebut.



Seterusnya, dimuka surat yang sama, perihal pemerintah Johor,

“Maka pada Bahasa Melayu Bendahara itu panglima negeri. Pada segala
negeri yang kecil-kecil bendahara itu dikatanya lambat pada adat Siam.”





Mengikut manuskrip ini lagi, Maharaja Siam ini disebut Duli Yang di
Pertuan Yang Maha Mulia (diikuti nama mereka), sementara raja-raja
daerah disebut Paduka Seri Sultan (diikuti nama mereka). Ini jelas kekal
sehingga kehari ini.



“ Pada tarikh seribu enam puluh tahun, tahun Zai, pada tujuh belas hari
bulan Jamadilakhir, hari jumaat, bahawa pada ketika itu maka adalah
dititah Syah Alam yang Maha Mulia terjunjung keatas jemala paduka raja
suruh salin ambil taruh undang-undang perbuatan Datuk Besar di Hulu
alaihi rahmatullah supaya sudahlah tahu hukum sedikit-sedikit” , m.s.1.



Lagi bukti berkenaan Paduka Seri Sultan yang menjadi menteri,



"Maka adat ini daripada raja-raja duhulu sampai pada Marhum Naga turun
pada Datuk Besar , turun pada Datuk Seri Tuan Tuha, turun kepada Datuk
Maharaja Encik Yusuf dikurnia Paduka Marhum Kimbang akan Datuk Maharaja
segala adat ini dan suatu dikurniai kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu
Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit. Tamat/" (m.s 40)



Marhum Naga ialah Almarhum Sultan Rijaluddin ibni Muhammad Johan Syah
III. Dalam sejarah Thailand baginda dikenali sebagai Rama Tibodi II. Di
Melaka, baginda bergelar Parameswara Melaka (1424-1448).



Ayahanda baginda, Tunku Mohammad Chan memakai gelaran Sultan Mohammad
Johan Syah III dan bergelar Tok Temong di Beruas (Perak). Baginda pernah
menjadi Raja Kota Beruas

(1388 - 1395). Sejarah Kedah ditulis dengan nama Sultan Rijaluddin
Muhammad Syah sebagai satu nama sedangkan nama Muhammad Syah adalah nama
ayahanda baginda !!



Seterusnya ayat, '...Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit',
membuktikan bahawa Perdana Menteri Kedah menetap di Anak Bukit dan
bergelar Datuk Seri Bongsu. Gelaran ini diberikan kerana Sultan Mohammad
Jiwa Nai Nal Adilin yang berkahwin dengan adinda bongsu Syarif Yang Di
Pertuan. Pada hari ini, Istana di anak bukit adalah tempat bersemayamnya
Sultan Negeri Kedah.



(Jika anak cucu Perdana Menteri kepada Maharaja menjadi Sultan Kedah,
kemana perginya pulak keturunan Maharaja Siam (Syarif Yang Di Pertuan)
Islam pada hari ini?)



Seterusnya,



“Hijrat Al Nabi sallallahu alaihi wasallam pada seribu tujuh puluh
delapan tahun, tahun Dal, pada bulan / Rabbiulawal, hari Isnin, zaman
hidirat Maulana Syah Alam semayam di Kota Palas pada ketika itu titah
Syah Alam Yang Maha Mulia pada segala pegawai yang tua-tua suruh perbuat
undang-undang” . ms 17.



Datuk besar di hulu ialah memanda menteri yang menjadi paduka raja
kepada Sultan Muhiyuddin Mansor Syah, Maharaja Benua Islam Siam yang
bersemayam di Kota Palas, Ulu Melaka, Pulau Langkawi.



“Itulah asal nakhoda dalam negeri Melaka dengan titah Duli Yang di
Pertuan Yang Maha Mulia, ialah mengatakam segala hukum itu tatkala pada
zaman negeri Melaka.”(ms98)



Di muka surat yang sama,



“Bermula disuruhnya titah Duli Yang Di pertuan Sultan Mahmud Syah Yang
Maha Mulia di negeri Melaka pada Hijrah Nabi sallahahu alaihi wasalam
seribu enam puluh tujuh.”



Kita lihat pula perjanjian Raja Pulau Pinang Paduka Seri Sultan
Abdullah, dengan Inggeris pada kali pertama dalam tahun1786 yang mana
baginda tidak dibayar satu sen pun oleh Inggeris. Paduka Seri Sultan
menyerang Inggeris dalan tahun 1791 tetapi tewas. Inggeris enggan
membuat bayaran kerana mereka tahu Paduka Seri Sultan Abdullah tidak ada
kuasa untuk mewakili Pulau Pinang, setakat raja daerah sahaja, bergelar
Paduka Seri Sultan. Perjanjian kedua pada 20 April 1791 terpaksa dibuat
kerana Inggeris telah pun mendudukki Pulau Pinang semenjak 11 Ogos
1786. Perjanjian kali kedua (1) ini mempunyai 9 syarat, dimana 3 syarat
membuktikan kewujudan Maharaja Besar Benua Siam iaitu,



Fasal kedua, menyebut,

Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Negeri (Nagara) Kedah bersetuju tidak
akan menghalang atau mengenakan cukai keatas apa-apa bekalan yang dibeli
di Kedah bagi keperluan Pulau Pinang dan kapal-kapal Syarikat Hindia
Timur.



Fasal kelima,

Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Negeri (Nagara) Kedah tidak akan
membenarkan mana-mana kuasa Eropah yang lain mendudukki mana-mana tempat
di Kedah.



Fasal kesembilan,

Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Negeri (Nagara) Kedah tidak akan
membekalkan apa-apa barangan keperluan kepada mereka yang bermusuh
dengan Syarikat hindia Timur.



Berdasarkan kepada beberapa contoh yang diberikan diatas, pengkaji dan
persatuan sejarah tempatan tidak seharusnya menafikan kewujudan Maharaja
Benua Islam Siam ini. Mereka juga tidak sepatutnya berdolak dalih lagi.
Jangan sekali-kali menggunakan perkataan titah dan Syah Alam Yang Maha
Mulia kepada Paduka Seri mana-mana raja daerah yang memerintah ketika
itu kerana adalagi kuasa yang lebih besar yang mereka bernaung
dibawahnya.



Baginda Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Nagara Kedah, Maharaja Besar
Siam, Khalifah Sharif Abu Bakar Syah tidak mendapat apa-apa bayaran
kerana fasal satu mengatakan Syarikat Hindia Timur akan membayar 6 ribu
ringgit Sepanyol kepada Paduka Seri Sultan Abdullah, Raja Pulau Pinang.
Perjanjian ini pula dimansuhkan dalam tahun 1800. Pada tahun 1821(tahun
musuh bisik), Khalifah Sharif Abu Bakar Syah, Permaisuri baginda Puteri
Sultan Langkat Pasai dan 4 orang putera baginda telah dibunuh tentera
Buddha thai, Raja Rama Chakri I di istana Kota Meang Kuang, Bandar Darul
Aman, Jitra Kedah.



PS : Maklumat terbaru mengatakan bahawa Khalifah
Sharif Abu Bakar Syah tidak pernah menandatangani perjanjian dengan
Inggeris atau mewakilkan sesiapa pun untuk pergi menendatangani
perjanjian itu. Nampak gayanya macam ada konspirasi antara Paduka Seri
Sultan Abdullah dengan Inggeris.

0 komentar:

Post a Comment


Top