Sunday, May 8, 2011

Kasih MAMA - Selamat Hari MAMA





Orang kata aku lahir dari perut ............ Mama

Bila dahaga , yang susu kan aku ................. Mama

Bila lapar , yang suap kan aku ........... Mama

Bila keseorangan , yang sentiasa menemani aku ...... Mama



Kata mama , perkataan pertama aku sebut ..... Mama

Bila bangun tidur yang aku cari .......... Mama

Bila aku nangis , orang pertama yang datang ............ Mama

Bila nak bermanja aku dekati .............. Mama



Bila nak bergesel , aku duduk sebelah ............... Mama

Bila sedih , yang boleh memujukku hanya ....... Mama

Bila nakal , yang memarahi aku.........Mama ku

Bila merajuk , yang memujukku hanya.........Mama



Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah .... Mama

Bila takut, yang tenangkan aku .... Mama

Bila nak peluk , yang aku suka aku peluk ........ Mama



Aku selalu teringatkan ..... Mama

Bila sedih aku telefon ........ Mama

Bila seronok orang pertama yg aku bagi tahu ........ Mama

Bila bengang , aku suka luah pada ........ Mama



Bila takut aku selalu panggil.................Mama

Bila sakit , orang yang paling risau adalah .............Mama

Bila nak exam , orang paling sibuk ........ Mama

Bila ada masalah , yang paling risau ....... Mama



Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini ...... Mama

Yang selalu masak lauk kegemaran aku ..... Mama

Yang selalu simpan dan kemaskan barang ku ......... Mama

Yang selalu puji aku ................................ Mama

Yang selalu nasihatkan aku ......................... Mama

Bila nak kawin orang pertama aku tunjuk dan rujuk pada ......... Mama



Tapi sekarang ....

Aku ada pasangan hidup sendiri

Bila seronok , aku cari pasangan ku

Bila sedih,aku cari ..... Mama

Bila berjaya aku ceerita pada pasangan ku

Bila gagal , aku cerita pada ....... Mama

Bila bahagia , aku peluk erat pasangan ku

Bila berduka , aku peluk erat .......... Mama

Bila nak bercuti , aku bawa pasangan ku

Bila sibuk aku hantar anak ke rumah ....... Mama

Bila sambut Hari Ibu , aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu

Bila , bila , aku telefon pasangan ku

Tapi entah bila , aku akan telefon ....... Mama



Dulu Mama kata " kalau kamu sudah habis belajar dan sudah berkerja , bolehkah kamu kirimkan wang untuk Mama "?

Mama bukan nak banyak .... Lima Puluh ringgit sebulan pun cukuplah"



Berderai air mata bila teringatkan mama .

Ingatlah pengorbanan mama .



Ingat lagi pengorbanan mama menyiapkan aku ke sekolah,awal pagi lagi mama
dah bangun siapkan sarapan dan bekalan nasi goreng kegemaran aku ke
sekolah. Tak pernah mama merungut penat atau letih sepanjang mama menjaga aku. Kemudian mama menghantar aku, menaiki basikal ke tempat menunggu
bas ke sekolah. Itulah tugas rutin mama, tak pernah jemu, tak pernah
mengeluh, demi memastikan anaknya dapat

ke sekolah ...



Mama sentiasa cuba memenuhi setiap permintaan aku walaupun sebenarnya mama tak mampu memenuhi semuanya . Mama tak pernah mengharapkan balasan
wang ringgit dari ku.



Sering kali aku teringatkn mama . Lebih-lebih lagi bila duduk berjauhan
dari mama . Jasa dan pengorbanan mama sangat besar dan tak dapat dinilai
dengan wang ringgit, malahan nyawa kita sendiri sekali pun . Setiap seorang
dari kita pasti pernah melalui detik ini, detik kehilangan orang yang paling
kita sayangi .



Oleh itu bagi
yang masih mempunyai mama , hargailah jasanya , beri penghormatan
padanya , dan yang paling penting sentiasa lah ziarahi mama kita walaupun di
mana kita berada , kehadiran kita sebagai anak disisi mama , adalah saat yang paling di
nanti-nantikan bagi insan yang bernama "mama" mereka tidak mengharapkan
wang ringgit , tapi yang penting perhatian dan belaian kasih sayang dari
anak-anak yang mama telah belai masa kita kecil dulu .



Jangan lah sekali-kali
menyakiti hati mama kerana kesannya akan dapat kita rasai apabila mama
telah tiada nanti, ketika itu menangis airmata darah sekali pun dah tak
berguna lagi ..



Entri Khas Untuk Mama ku - Samsinah Bte Amir . Selamat Hari Mama .

0 komentar:

Post a Comment


Top