Tuesday, January 10, 2012

Keretapi Bawah Tanah Terkecil Di Dunia







Carmelit adalah funikular keretapi bawah tanah di Haifa, Israel. Pembinaan bermula pada tahun 1956 dan berakhir pada tahun 1959. Carmelit telah ditutup pada tahun 1986 selepas menunjukkan tanda-tanda penuaan. Ia dibuka semula pada bulan September 1992 selepas pengubahsuaian yang banyak.



Kerana banyak Haifa dibina di atas Mount Carmel, Carmelit (sempena nama gunung ini) adalah funikular bawah tanah yang naik dan turun gunung. Perbezaan ketinggian antara stesen pertama dan terakhir ialah 274 meter (900 kaki). Kereta Carmelit mempunyai reka bentuk yang condong, dengan langkah-langkah dalam setiap kereta dan di platform stesen. Sejak kecerunan berubah-ubah di sepanjang laluan itu, lantai kereta masing-masing tidak pernah cukup peringkat, dan cerun sedikit "atas bukit" atau "bukit" bergantung kepada lokasi.



Carmelit adalah salah satu daripada sistem kereta bawah tanah terkecil di dunia, yang mempunyai hanya empat kereta, enam stesen dan 1.8km terowong tunggal lama. Empat buah kereta beroperasi seperti dua dua kereta kereta api, yang berjalan di landasan yang betul sekali dengan seksyen yang singkat landasan berkembar untuk membolehkan kereta api untuk menyeberangi.


















0 komentar:

Post a Comment


Top